Här kommer min korsettsömadsbeskrivning på svenska
Here is my corset tutorial on Swedish, you English speaking folks can find the English version here.

re:design24 summer dress


Dethär är en beskrivnig på hur jag syr mina korsetter, I mina ögon är det ettt väldigt enkelt sätt att sy. Du behöver inte oroa sig över att sy i diket och ha sömmar som inte helt och hållet stämmer överens. Korsetten i beskrivningen har ingen planchett, för när jag tog bilderna så hade jag inte lärt mig att använda dom än. Men HÄR finns en jättebra beskrivning på hur man gör, och det är précis så jag gör med mina planchetter.

Denhär beskrivningen beskriver inte heller någon mönster konstruktion, det är helt enkelt en sömnadsbeskrivning.
Denhär korsetten är sydd i coutil, mitt favoritmaterial för korsetter, i mina ögon är det överlägset alla andramaterial jag provat, men det är bara min åskit.
I alla fall korsetten i tutorialen har två lager coutil och ett lager väldigt jobbigt satintyg som yttertyg.

Jag börjar med att med hjälp af Flisofix stryka ihop yttertyget med coutilen, det gör jag innan jag klipper ut mina bitar. Det gör att man slipper problem so att stryka tyget på avigsidan, yttertg som strechar mer än innertyget osv + att du behöver inte klippa lika många delar om två lager sitter ihop.
making a corset 1
making a corset 2

Sedan så klipper jag ut mina delar, Jag brukar ha en 1,5 cm sömsmån men av någon anledning så hade jag 2 cm på korsetten som jag gör på bilderna I denhär beskrivningen. Du kommer att ha 4 bitar av varje mönsterdel, en höger och vänster bit och i två lager. I beskrivningen klippte jag i fyra lager på samma gång, det är inte att rekomendera, delarna rör sid lite när man klipper i tyget, klipp i dubbelt tyg som mest.
making a corset 4
making a corset 5

Titta, nu är alla delarna utklippta, jag hatar att klippa tyg det är så förfärligt tråkigt.
making a corset 6
making a corset 7

Eftersom jag inte har någon planchett så har jag istället korsettstål I mitt fram, fyra stycken I denhär beskrivningen. Det jag börjar med är att sy kanalerna för dom.
making a corset 8
Nu börjar den “riktiga” sömnaden. Jag använder mig av en teknik som kallas för ”flat felled seams” för att insidan på korsetten bli ”ren on fin”. Men den är svårt att förklara i text så du kommer att tänka ”wtf” i mitten av nästa text (jag lovar), men kolla då på bilderna och läs igenom texten så kommer du att förstå.

Ta mittendelen och sedan nästa del, lägg dem räta mot räta. Med denhär tekniken så syr man in sömsmånen mellan de båda lagren med tyg.
making a corset 10
making a corset 9
making a corset  11
making a corset 12

Nåla och sy sömmen, klipp sedan v-n I sömsmånen på den kurvade delen.
making a corset 13
making a corset 14

Vik nu over delarna så att de blir aviga mot aviga (det är nu som du kommer att fatta hur tekniken fungerar ;) ) Titta, sömsmånen på insidan, ren insida, ren utsida, visst är det underbart!
making a corset 15
making a corset 16
making a corset 17

Nåla fast delarna I sidan och pressa dom.
making a corset 18

Sy en söm så nära kanten som du vill, jag syr så nära jag kan.
making a corset 19
making a corset 20
making a corset 21

Nu ska vi sy kanalen för korsettstålet, bedd på kanaler beror på vilken bredd du valt på stålen. Jag brukar ha 7,5mm stål och syr då kanaler till dom som är ca 9mm breda, har man 5mm stål syr man kanaler som är ca 7mm breda osv. Kanalen är alltså helt enkelt en söm med mellanrum du väljer efter stålets bredd, bredvid sömmen du nyss sydde.
making a corset 22

Nu när du gjort en sida är det bara att göra exakt samma sak på andra sidan.
making a corset 23
making a corset 24

Nu är det bara att forstätta med resten av delarna, kom ihåg att klippa v-n I de kurvade sömmarna. Det gör man för att slippa för mycket tyg I sömsmånen, det ger en finare söm och gör inte sömmen svagare.
making a corset 25
making a corset 26

Jag gillar att bestämma formen på korsetten medans jag syr den, när alla delar är ihopsydda men innan jag syr fast kantbanden så fixar jag formen på nederkant och underkant.
making a corset 27
making a corset 28
making a corset 29
making a corset 30

Fixad!
making a corset 31

Nu är det dags att sätta I korsettstålen, jag använder krinolinstål överallt förutom i de kurvade sömmarna, där använder jag mig av spiralstål.

Nu är det dags för kantbanden, vi börjar med mitt bak delarna, jag använder mig att ett färdiggjort satin kantband. Wi börjar att sy det på vad som kan kännas som fel sida, men på detta sättet så får du den sista sömmen, den vikigaste och synligaste sömmen på utsidan.
Du syr på kantbandet på fodersidan, sedan viker du över och nålar fast det på rätsidan. Den råa kanten hamnar på insidan och den avslutande sömmen kommer på utsidan.
making a corset 32
making a corset 33

Gör samma sak i ovankant och nederkant på korsetten.
making a corset 34
making a corset 35
making a corset 36
making a corset 37

När vi sytt på kantbanden så är det bara dags att sätta i öljetterna, märk ut var du vill ha dom. Sedan gör jag hål för dom, jag försöker att inte ha sönder några trådar när jag gör det. Om man klipper hål med en håltång så kan öljetten till slut dras ut när det blir lite påfrestning på den.
Sätt sedan i öljetterna.
making a corset 38
making a corset 39
making a corset 40
making a corset 41
making a corset 42
making a corset 43
making a corset 44
making a corset 45
making a corset 46

När du satt I alla öljetter så är du färdig!
making a corset 47

Här är korsetten på tjejen som den är sydd till.
making a corset 49
making a corset 48